Cam Sanayinin Lider Markası Doraglass’ın Fabrikasını Ziyaret Ettik

“Dünyanın camını %100 yerli sermaye ile üretiyorlar”
Türkiye’nin cam sanayisinin lider markası olan Doraglass Ankara’daki yeni fabrikasının kapılarını Haber Asansörü için açtı. Yüzde yüz yerli sermaye ile araç, tren, deniz taşıtları, asansör ve mimari cam uygulamaları için çözümler üreten Doraglass’ın Genel Müdürü Mustafa Akkoç ile 70 bin metrekarelik fabrikanın çalışma imkanlarını ve asansör uygulamaları için neler ürettikleri üzerine bilgiler aldık.

Öncelikle Doragalass hakkında biraz bilgi verir misiniz?

DORA Otomotiv Cam Sanayi (Doraglass) 1983 yılında, Yönetim Kurulu Başkanımız Burhan Akkoç  tarafından kurulmuştur. Şu an Doraglass, Ankara Başkent Organize Sanayi Bölgesi’nde, 70 Bin metrekare fabrikası ve bölge müdürlükleri ile yaklaşık 350 kişilik personel ile çalışmaktadır. Yılda yüzbinleri aşan bir cam üretimi bulunmaktadır. 

Doraglass ne tür cam üretimleri yapıyor?

Biz burada %100 yerli sermaye ile otomotiv ana sanayine ve yenileme piyasasına üretim yapıyoruz. Öncelikle modern ve çevre dostu bir tesis anlayışı ile her marka ve tip araç için nitelikli oto, tren, deniz taşıtı ve asansör camları üretmekteyiz. Biz aynı zamanda özellikle ticari araç ve otobüs üreticilerinin hemen hepsinin hem yurt içi hem de yurt dışı pazarında tedarikçisiyiz. MAN, ISUZU, TEMSA, BMC gibi... Yurt dışında başta Amerika olmak üzere, Avrupa’da Almanya, Fransa, İtalya, Japonya bunlara ek olarak dünyanın pek çok ülkesine ihracat yapıyoruz. Bir yılda 100 binleri üzerinde cam üretimimiz var.
MUSTAFA AKKOÇ: Doraglass aynı zamanda OEM olarak anılan ¨Orijinal Parça Üreticisi¨. Bu alanda Türkiye’den 50 ülkeye ihracat yapıyoruz. Dünyada pek çok bilinen araç markasının tedarikçisi olarak, milyonlarca araçta ürünlerimizi görmekten büyük gurur duyuyoruz.

Doraglass her gün binlerce insanı taşıyan hızlı tren projelerinde kullanılan CAMLARIN DA üreticisi...

Türkiye’de hızla yükselen bir raylı sistemler piyasası var. Son yıllarda projeler arttı. Türkiye’de raylı sistem için cam imalatına başlayan ilk firmayız diyebilirim. Çok uzun süredir bu alanda üretim yapıyoruz. Her gün bir çok insanın ulaşım tercihi olan Türkiye’deki tüm hızlı tren camları ile yine İstanbul’da Marmaray projesinde çalışan trenlerin camları bize ait. Üsküdar metro projesi, İzmir banliyö hattı gibi bir çok büyük ve önemli projenin camlarını yerli üretim ile Ankara’daki fabrikamızda üretiyoruz. 

Ham bir cam fabrikada hangi işlemlerden geçerek bir araç, ya da asansör camı haline geliyor?

Biz camı işlenmemiş olarak alıp, istenilen ölçülere, şekle, özelliğe ve sayabileceğimiz pek çok konu ve kaleme göre işleyip bitmiş ürün haline getiriyoruz. Bir camın başlangıcından bitişine göre minimum 12-13 adet iş süreci var. Bunlar camın kesilmesiyle başlıyor, rodajı, yıkanması, baskı yapılması v.s. gibi pek çok işlem ile devam ediyor. İstenilen modele, talebe markaya göre tüm bunlar değişiklik gösteriyor. 

Mustafa Akkoç
Doraglass Genel Müdürü

Asansör camları ile ilgili nasıl bir çalışmanız var?

Asansör camlarını üreticiden aldığımız sipariş ve bilgilere göre özel üretim olarak hazırlıyoruz. Bir çoğu lamine camlar. Kırılsa bile dağılmayan sadece çatlak kalan cam özelliğinde. Yangına dayanıklı camlar konusunda önemli çalışmalarımız var. Bildiğiniz gibi bu camların uzun bir test aşaması var. Bu aşamalardan geçebilecek cam özelliği kazandırılması önemli. Bu arada asansör camlarını güvenlik işlemleri içeren çok katlı camlar olarak baskı yapılması v.s. gibi pek çok işlem ile devam ediyor. Bunun haricinde müşteriden gelen şekle, ölçüye, renge göre kendi üretim planlamamızda, üretim prosedürümüze uygun hale getirip işliyoruz. 

Bir asansör camının işlenebilmesi için talep eden firma ile nasıl bir çalışma süreci geçiriyorsunuz?

Biz asansör cam siparişleri alırken, camın teknik çizimine ihtiyaç duyuyoruz. Kabin camı mı olacak ya da kat kapısı mı ya da bombesi ve eğimi olacak mı gibi sorulara cevap almamız gereklidir. Eğer camın bombesi varsa, eğimi varsa ona göre ölçüler ve çizimler gönderiliyor. Bu dataların müşterilerden gelmesi en doğrusu, çünkü müşteri bu camı kendi kapısına ya da kabinine uygulayacak. Cam burada, belli bir asansör tasarımının parçası olarak kullanılacak. Dolayısıyla biz asansörün büyük tasarımının bir parçasıyız. Müşteri kendi büyük tasarımı içinde bizden istediği kısmın teknik çizimlerini vermesi önemli. Sonrasında tasarımına göre istedikleri parçayı istedikleri özelliklere göre üretiyoruz ve güvenlik, dayanıklılık, estetik gibi iş süreçlerine geçiliyor. Asansör camında  en önemli konu da bu güvenlik ve dayanıklılık testleri. Bizim yaptığımız asansör camlarında şimdiye kadar bu konuda hiç bir sıkıntı çıkmadı. Asansör camı yapmak, hem estetik hem de sağlamlık isteyen ince bir alan.