Konut Asansörlerinde Periyodik Kontrollerin 2 Yılda Bir Yapılması Gündemde

Kentsel Tesis Yönetim Derneği tarafından düzenlenen 2. Tesis Yönetim Çalıştayı ve İş Zirvesinde konuşma yapan Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Sanayi Genel Müdürlüğü Asansör ve Teleferik Şube Müdürü İlyas Menderes Büyüklü, asansörlerde yılda bir kez yaptırılan periyodik kontrollerin kaldırılması talebi ile CİMERe çok sayıda dilekçe verildiğini açıkladı. Büyüklü, gerekli risk analizi çalışmalarının yapıldığını belirterek, konut asansörlerinde periyodik kontrollerin iki yılda bir yapılabilmesi üzerine çalışmalarının olduğunu duyurdu.

 

Türkiye tesis yöneticileri, Kentsel Tesis Yönetim Derneği tarafından düzenlenen 2. Tesis Yönetim Çalıştayı ve İş Zirvesinde bir araya geldi. Yeni tip koronavirüs hastalığı (COVID-19) önlemleri altında İstanbul Kongre Merkezinde düzenlenen programa birçok ilin belediye başkanı, bürokratlar, sivil toplum kuruluşları ve iş dünyasından temsilciler katıldı. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Sanayi Genel Müdürlüğü Asansör ve Teleferik Şube Müdürü İlyas Menderes Büyüklü, CİMER üzerinden Sanayi ve Teknoloji Bakanlığına iletilen taleplere dikkati çekti ve bu taleplerin, yılda bir kez yaptırılan periyodik kontrollerin yaptırılmaması noktasında yoğunlaştığını bildirdi. Büyüklü, konuyla ilgili şu ifadelere yer verdi: 

 

“Şimdi düşünün, bu kişinin son model bir aracı var. Üzerine toz düşsün istemez, arıza olduğunda yetkili servise götürür, ama iki yılda bir de periyodik muayenesine sorunsuz getirirler. Kişilere ait bir ürün olduğu için can ve mal kaybının hiçbir değeri kalmıyor. Bu noktada, bu bilinci artırmamız gerekiyor.”

Büyüklü, yılda bir kez yapılan muayenelerin vatandaşı zorladığına yönelik gözlemleri üzerine gerekli risk analizi çalışmalarını yaptıklarını belirterek, Ulaşmış olduğumuz seviye nedeni ile önümüzdeki dönemlerde konutlarda, yani yaşam alanlarınızda iki yılda bir yapılabilmesi noktasında kendi müzakerelerimizle ele almaya çalışıyoruz. Umarız ki sizlerin de bu noktadaki bezginliğini alabilecek bir metodoloji ile bir sonraki mevzuat ile karşınıza çıkmak isteriz.” 

 

Büyüklü, yaşanan asansör kazalarına da dikkat çekti ve “Ülkemizde yaşanan en fazla kazalardan birisi de özellikle yarı otomatik mekanizmalarda durak kapısının kilitleme mekanizmasının çalışmaması. Bu nedenle, kuyu boşluğuna atılabilecek olan bir adımla birlikte, yaşamsal hakkımız elimizden uçup gidiyor. Kabin kapısız asansörlerin olmaması gerektiğini de buradan paylamak isterim.” diye konuştu. 

 

Büyüklü: Gayri ciddi uygulamalar görüyorum”

 

Bina sorumlularının asansörün bakımını yaptırmak ve bakım ücretini ödemekle sorumlu olduğunu hatırlatan Büyüklü, engellilerin asansör erişimine dikkati çekti ve ekledi: 

 

Bu konu çok hassas. Sırf belli başlı tasarruf kaynakları oluşturacağız diye engelli erişimine uygun olan veya binadaki tek asansörü kapatma lüksümüz yok. Maalesef Türkiyemizde, bu ülkenin başkentinde bana ulaşan onlarca vaka var. Bina içerisinde asansörün maliyeti yüksek, bu giderleri azaltabilmek adına toplumu bu kadar ilgilendiren bu husus noktasında gayri ciddi uygulamalar olduğunu görüyorum. Bu noktada sizlerin, daha dikkat edeceği ve böyle bir durum karşısında arkadaşlarınızı uyarabileceği gerçeğini de dile getirmek istiyorum. Çünkü, birgün bizler de engelli olabiliriz. Yaşlandıkça zaten engelli olma sınıfına da adayız. Çağdaş yapılarda, çağdaş mekanizmaları kullanarak hayatımızı kolaylaştırmayı arka planda bırakmayalım.”

 

Türkiye ASFED Yönetim Kurulu Üyesi Uçar: Dünyanın Her Yerinde Asansör Montajı Yapabilecek Teknik Kadroya Sahibiz”

 

Yataydaki elektromekanik taşıyıcıya araç veya otomobil, dikeydeki elektromekanik taşıyıcıya ise asansör diyoruz.” sözleriyle konuşmasına başlayan Türkiye ASFED Yönetim Kurulu Üyesi Mustafa Uçar, 10 katlı ve her katta 4 maliki olan binadaki bir asansörün ayda yaklaşık 40 bin km yol yaptığına vurgu yaptı. Asansör camiasının bir ekosistem oluşturduğunun altını çizen Uçar, sözlerine şu ifadelerle devam etti:  

 

Bir yönetici olarak kendimi düşündüğümde ya da bir tesis yönetimi firmasında kendimi düşündüğümde, çok farklı disiplinler ile aynı anda iletişim halinde olan ve bununla ilgili bir bilgi birikimine sahip olunması gereken bir kitle görüyorum. Asansör, kendi içinde bir disiplin ve sizlerin bu disiplinin her aşamasına hakim olma imkanı sınırlı. Bu, hayatın normal akışında çok mümkün değil. Tesis yönetim firmalarının, daha büyük kadrolarda, kendi bünyesinde bu konunun uzmanlarını istihdam etmesi gerekiyor. Bu durumda bakım sözleşmesini yaptığınız asansör firması ile muhatap oluyorsunuz. Sizin ekosisteminiz ile bizim ekosistemimizi birbirine bağlayan, bakım faaliyetlerini devam ettiren kişi, bizim aramızdaki iletişim köprüsü konumunda yer alıyor. Dolayısıyla, biz köprünün öbür ucundan sizlere doğru bilgiyi, doğru hizmeti, doğru uygulamayı nasıl ve kimden edineceğinizi, sorunlarınız karşısında şartların ne olduğunu, hareket ve davranış tarzınızın ne olması gerektiğini aktaracağız. Böylelikle iki ekosistem birleşecek.”

 

Uçar, Türkiyede kurulu halde yaklaşık 600 bin asansörün olduğunu ve 2019 yılının sonuna kadar 510 bin tanesinin muayene edildiğini hatılattı. 2019-2020 yılı sonunda, tahminen tüm asansörlerin muayenesi yapıldı. Muayene sonucu size verilen sürenin aşılması durumunda oluşabilecek can kaybı, kaza veya maddi zararlar gibi olumsuzluklar söz konusu olabiliyor. Dolayısıyla, bunun net olarak altının çizilmesi gereklidir. O rapor size ulaştığında verilen sürenin sonunu beklemeden, çok ciddi şekilde reaksiyon göstererek, gerekli önlemlerin alınması mecburi bir adımdır.” diye konuşan Uçar, Bir demlik çayla dünyanın her yerinde asansör montajı yapabilecek teknik kadroya sahibiz.” diyerek sözlerini noktaladı.

 

 

Keleştemur: Kırmızı Etiket Alan Asansörler Derhal Kullanıma Kapatılmalıdır"

 

Periyodik muayene sonucu kırmızı etiket alan asansörlerin hemen kullanıma kapatılması gerektiğinin altını çizen Kaizen Asansör Yönetim Kurulu Başkanı Selçuk Keleştemur, bu konuda bir yanlış anlaşılmanın söz konusu olduğunu belirterek, Mevzuat, kırmızı etiket almış asansörler için bina sorumlusuna 60 gün gibi bir süre tanımamaktadır. Derhal kapatacak ve 60 gün içinde eksiklikleri gidereceksiniz. Sarı renk ise kusurlu demektir. Kusurlu da ise 120 gün süre vardır. Bu süre içerisinde eksiklikler giderilmez ise asansörün kullanıma kapatılması lazım.” diye konuştu.

 

Keleştemur, asansörlerin yıllık bakımı için anlaşılan firmada görevli personelin mesleki yeterliliğinin kontrol edilmesi gerektiğini ifade ederek, Teknik personelde ya mesleki yeterlilik belgesi ya ustalık belgesi ya da teknik liselerin elektrik elektronik bölümlerinden mezun olması lazım. Bu belgeler yoksa lütfen asansörlerinize müdahale ettirmeyin.” açıklamasını yaptı.

 

Sandalcı: “Çalıştaydan Çok İyi Bir Sonuç Alacağımıza İnancımız Tam”

 

Programda açılış konuşmasını yapan Kentsel Tesis Yönetim Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Suat Sandalcı,  2019 yılında İstanbulda sivil toplum kuruluşu olarak kurulduklarını hatırlatarak, Aslında sadece İstanbulda çalışmaların hayata geçirilmesi için çalışma planlarımızı yapmıştık. Kartalda yapmış olduğumuz toplantı sonrasında 113 tesis yönetim şirketinin 104’ünün olurunu alarak, derneğimizin kuruluşunu gerçekleştirdik.” dedi. Saldancı, Ankarada gerçekleştirilen 1. Tesis Yönetimi Çalıştayı’na 81 ilden temsilcilerin katıldığını anımsatarak, şöyle ekledi: 

 

Sonrasında tekrar akademisyenlerimizle toplandık. Ankarada yapmış olduğumuz çalıştayın, İstanbulda da yapılmasının bu sektöre fayda sağlayacağı kanaatine vardık. Bundan beş ay önce bu toplantıyı hayata geçirmek için hedefe kilitlendik. 2. Tesis Yönetim Çalıştayı’ndan çok iyi bir sonuç alacağımıza inancımız tam.”