Kaysad Başkanından ‘Haksız Fiyat Rekabetine’ Karşı Önlem Çağrısı

HABER ASANSÖRÜ (KAYSERİ) — KAYSAD Başkanı Naim Pedük, yeni yapılan asansörlerde kalitenin düştüğüne işaret etti, sektör paydaşlarını ortak akılla önlem almaya davet etti.

Asansör sektörünün karşı karşıya kaldığı sorunları değerlendiren Pedük, piyasada sık sık dile getirilen haksız fiyat rekabeti koşullarına dikkati çekti; “Rekabet adı altında kendini ve meslektaşlarını bitirme yolunda ilerleyen firmalar var. Türkiye’de asansör kalitesinin düşmesi, kalifiyeli personel yetiştirilmemesi, yetişen personelin de yeni firmalar kurması ve kısa süre içinde kapatması sektörümüze ciddi zararlar vermektedir” dedi. Pedük, sektör paydaşlarını göreve çağırdı ve gerekli önemleri almaya davet etti.

SİMÜLE EDİLMİŞ ASANSÖRÜ TANITIYORUZ

Asansör tasarımlarını, inşaatın başlangıcından önce proje olarak müteahhit firmaya veya özel mülk sahibi müşterilere simülasyon olarak sunduğunu belirten Pedük, “Sunumda asansör tasarımlarımızı program üzerinde gösterip asansör kabininin ve diğer asansör malzemelerinin çalışma sistemini tanıtıyoruz. Yine şirketimize gelen müşterilerimize farklı ürün yelpazelerini de sergi salonunda tanıtımını yaparak talebe yönelik projeler üzerinde çalışmaya başlayabiliyoruz” dedi.

Asansör tasarımlarında çeşit fazlalığı olduğunu söyleyen Pedük, “Günümüzde yük/sedye asansörü, yolcu asansörü, hidrolik asansör, maden asansörü, teleferik asansör, araç asansörü, engelli asansörü, yürüyen merdiven, bant olmak üzere;  asansör kuyusu ve durak sayısı olmak üzere teknik şartnameye uygun olarak tasarımlar yapılmaktadır. Firma olarak bizde müşterilerimizin istemiş olduğu asansör ihtiyacına göre onlara uygun projeleri sunarak hizmet vermekteyiz. AVM’lere ve hastanelere yürüyen merdiven bant, apartmanlara yolcu ve sedye, kamu kurum kuruluşlarına engelli, özel mülk sahiplerine hidrolik olmak üzere her projede hizmetimizi gerçekleştirmekteyiz” diye konuştu. 

Montaj prosedürü hakkında bilgi veren Pedük, uzman mühendis kadro tarafından çizilen projenin simülasyonunun montaj ekibine sunumunun yapıldığının altını çizdi. Gerekli bilgilendirmelerden sonra montaj sürecine başlanabileceğini söyledi. 

BAKIM YÖNETMELİĞİNE UYGUN BAKIM NASIL YAPILIR? 

Kritik parçaların muayenesinin, tesisin güvenilirliğinin artmasıyla doğrudan ilişkili olduğunun altını çizen Pedük, muayene ile sorunlu parçaların değiştirilmesi ve ileride olası arızaların önüne geçilmesinin sağlandığını vurguladı. Bakım yönetmeliğine uygun bakım yapmanın önemine işaret eden Pedük, gözle ve elle yapılan muayenelerin kritik seviyede önem taşıdığını söyledi. “Halatlarda kopuk tellerin var olup olmadığının kontrolü ve aşınıp aşınmadığına mutlaka bakılmalıdır. Tahrik kasnağı yivindeki aşınma ve ray papuçları kontrol edilmelidir. Asansör kablosunun dış muhafazasında çatlak olup olmadığının kontrolü yapılmalıdır. Makine grubunda dişli ve yataklarda aşınma olup olmadığı kontrol edilmelidir. Yaylı ve hidrolik tamponların çalışıp, çalışmadığı kontrol edilip, gerekli ayarlamaları yapılmalıdır. Somun ve cıvataların gevşeyip gevşemediğine bakılmalıdır. Kat ayarlarının verilen sınırlarda olup olmadığına bakılmalıdır. Kabin kat ayarları ve durak kapı açılmaları kontrol edilmelidir. Frenleme elemanlarından birinin görev yapmaması ile diğer elemanların kabinin durdurduğu fren konstrüksiyonlarında mekanik frenler kontrol edilmelidir” diye konuştu.

BAKIM, MONTAJ VE REVİZYONDA MALİYET HESABI 

Asansör bakım, montaj ve revizyon hizmetlerinde ayrı ayrı maliyet hesabı oluşturulduğunu anlatan Pedük, şu bilgileri paylaştı: 

“Montaj hizmetinde maliyet; tüm asansör ekipmanlarının A’dan Z’ye maliyeti yazılması ve kat başı işçilik maliyeti ile nakliye vergileri eklendikten sonra ortaya çıkar. Revizyon hizmetinde ise mevcutta eskimiş olan malzemelerin sökülüp takılması işi vardır. Sökülecek olan malzemelerin maliyeti ve sökme takma işçilik bedelleri oluştuktan sonra revizyon maliyeti ortaya çıkmaktadır.”

Pedük, bakım maliyet hesabının, revizyon ve montajda yürütülen hesaplara kıyasla daha zor olduğunu söyledi. “Çünkü bakım hizmeti kadar sıkıntılı bir işlem yoktur. Asansör sayısına göre ayrılan işçi maliyeti, ayrılan araç sayısı, araç maliyeti, araç aylık mazot işlemi, araç yıllık muayane bedeli, işyeri kira bedeli ve vergiler hesaplanır. Hesaplanan bu oran sonucunda bakım maliyetine ulaşırız” dedi.

Son kontrol aşamasında dikkat edilmesi gerekenler hakkında bilgi veren Pedük, son kontrollerin teknik uzman personeller tarafından yapılması zorunluluğuna işaret etti. Pedük, montajı tamamlanan asansörlerin yönetmeliğine uygun olarak yapılıp yapılmadığının kontrol edilmesi gerektiğini söyledi; 

“Uygun olmayan kısımlar, son kontrol formuna işlenerek montaj müdürüne teslim edilir. Montaj müdürü de uygun olmayan eksik kısımları tamamlayıp uygun hâle getirilmesini sağlamakla yükümlüdür” diye konuştu.

Montaj aşamaları aşağıdaki sıralamaya göre yapılmaktadır.
  1. Ray ve kapıların montajı ile işe başlanır.
  2. Makine dairesinde makine şasesi ve makine motor montajı tamamlanır. 
  3. Makine dairesinde kumanda panosu ve tesisatı montajı yapılır.
  4. Kuyu içinde kabin ve karşı ağırlık süspansiyonları, aynı anda halat montajı yapılır.
  5. Kabin kurulumu yapılır ve iç tesisat yapılır.
  6. Dış tesisat ve kat buton tesisatı yapılır.
  7. Asansörlerin kat kat ayarı yapılır.