Teori Mühendislik Asansör Avrupa’da Yüzde 60 İhracat Hedefi Koydu

HABER ASANSÖRÜ (İSTANBUL) — Teori Mühendislik Asansör Genel Müdürü İbrahim Yılmaz, şirketin beş yıllık hedefini açıkladı. Satışların yüzde 60’ını dış piyasaya ihraç etmeyi hedeflediklerini söyleyen Yılmaz, hedef pazar olarak Avrupa’yı işaret etti. “Hedefimiz, ihracatımızın devamlılığını sağlayarak, yüzde 60 olan ihracat hedefimizi Avrupa geneline çevirebilmek” dedi. 

Haber Asansörü: Sizi tanıyabilir miyiz? Kariyer hayatınızdan bahseder misiniz? 

İbrahim Yılmaz: 1997 yılında Kayseri Erciyes Üniversitesi Makine Mühendisliği bölümü mezunuyum. 1998 yılında Meksan Asansör’de mühendis olarak işe başladım. 2005 yılı yarısına kadar üretim ve satış sorumlusu olarak çalıştım. Ayrıldıktan sonra Teori Mühendislik Asansör’ü kurdum. Ferhatpaşa’da 600 metrekare bir alanda üretime başladım. 

Haber Asansör: Teori Mühendislik Asansör’ün kuruluşunu anlatır mısınız?

İbrahim Yılmaz: Kurulduğumuz ilk yıl kabin üreterek sektöre hizmet verdik. Bu bir yıllık süre içerisinde de kramer kapı dediğimiz otomatik kabin kapısı üzerine Ar-Ge çalışması gerçekleştirdik. Kendi ürünümüzü geliştirmemizin ardından kullanıcıların beğenisine sunduk. O dönemler kabini de aynı ortalamada üretiyor olmamıza rağmen, Teori Mühendislik Asansör dediklerinde kabinden çok kramer kapı üreticisi olarak akıllara geliyorduk. Çalışmalarımızın güçlenmesi ve tanınırlığımızın artmasıyla birlikte 2016 yılında şu anki mevcut yerimize taşındık. O dönemlerden bu yana iç ve dış piyasaya kaliteli ve güvenilir hizmet veriyoruz. 

Haber Asansörü: Ürün ve hizmetleriniz hakkında bilgi verebilir misiniz? 

İbrahim Yılmaz: Kabin ve kapı imalatımızın yanına Tdoor markasıyla otomatik kapı ilave ettik. Bundan bir önceki aşamada Fermator'un Türkiye’de kendi kasa panelinin üretimi noktasında sertifikasını ve onay belgesini alan firmalardan bir tanesi olmayı başardık. O dönem bu ürünü de çok fazla sattık. Fermator’un yüksek fiyatlarına karşı ise alternatif bir arayışımız söz konusuydu. Dolayısıyla, Tdoor markasını bünyemize kattık. Böylece, fiyatlar piyasa şartlarına uyum sağladı. 

Haber Asansörü: Şirketinizin vizyonu nedir?

İbrahim Yılmaz: Başlangıçtan itibaren hep “kalite” dedik. Şu anda da belirli standartların altında talep edilse de malzeme kullanmamakta ısrar ediyoruz. Piyasa şartları bizi zorlasa bile kaliteden kesinlikle ödün vermeyeceğiz. Fiyat politikamızı, daha önce de olduğu gibi firmaların ne çok üzerinde ne de çok altında olmamasına dikkat ediyoruz. Bunun yanında, satış sonrası hizmetimiz çok hızlı ve iyi olmak zorundadır. Hata olduğunda hızlı bir şekilde müdahale ediyor, söz konusu sorun yurt dışında gerçekleşse bile hemen çözüm sağlıyoruz. Ancak önceliğimiz hep “kalite” ve bunu belirli bir disiplin içerisinde yürütmeye çalışıyoruz. 

AUGUSTA KAPILARIN KASA PANELİNİ ÜRETİYORUZ 

Haber Asansörü: Şu anda sunmaya hazırlandığınız yeni bir ürün veya hizmetiniz var mı?

İbrahim Yılmaz: Wittur ile “Augusta” isimli kapıları için bir anlaşmamız söz konusu. Bundan 3-4 ay önce Wittur, Augusta’nın mekanizmasını verip, kasa panelini üretmemiz hususunda bizi yetkilendirdi. Şu anda Augusta kapılarının kasa panelini kendimiz üretiyoruz. Bu, bizim için yeni bir süreç. Anlaşmamız gereği yıl sonuna kadar hedeflediğimiz satışı gerçekleştirmek üzereyiz. 

VİDASIZ MONTAJLA PANORAMİK ASANSÖR YAPIYORUZ

Panoramik asansörlerle ilgili çalışmalarımız mevcut. Kesinlikle hiçbir yerinde vida görünmüyor. Vidasız montajla hem düz panoramik hem yuvarlak panoramik asansör yapabiliyoruz.

Kabin detaylarında farklı çözümler getirmeye çalışıyoruz. Tonajlı asansörlerde 1/4 asansör MRL sistemi dediğimiz sistemi yapmaya başladık. En son 8 tonda 1/4 uygulaması yaptık. Hatta bunlardan bir tanesini Yunanistan’a gönderdik ve olumlu tepkiler aldık. 

“YÜZDE 60 İHRACAT HEDEFLİYORUZ”

Haber Asansörü: İhracatınızdan bahsedebilir misiniz? İhracat ağınızı çeşitlendirmek için izlediğiniz strateji nedir? 

İbrahim Yılmaz: İlk ihracatımızı 2011 yılında kramer kapı ile yaptık. İran ile başlayan ihracat serüvenimizi, Kosova’ya paket malzeme satışımız izledi, ardından Bulgaristan takip etti. Yeni yerimize taşındığımız 2016 yılından bu yana da ihracata ağırlık verdik. Tabii bu süreçte fuarların önemli katkısı oldu. Uluslararası alıcılarla bir araya gelmek, ihracatımızın büyümesini önemli derecede etkiledi. İlk başlarda yüzde 10 civarında olan ihracat hacmimizi, geçtiğimiz yıl yüzde 40 seviyelerine çıkardık. 

Avrupa’da kabul görmemiz ve ürün ulaştırabiliyor olmamız bizi heyecanlandırıyor. Dolayısıyla, şu anki hedefimiz yüzde 60 dış piyasaya, yüzde 40 da iç piyasaya satış yapmak. Sürdürülebilir bir ihracatımız var ve buna daha çok yoğunlaşmayı planlıyoruz. 

“ÜRÜNLERİMİZ KABUL GÖRDÜ”

Haber Asansörü: En çok hangi bölgelere ihracat yapıyorsunuz? 

İbrahim Yılmaz: En çok ihracat yaptığımız yerlerde birinci sırada Fransa var. Fransa’yı Avusturya, Ukrayna, Bosna, Yunanistan, Romanya, Filistin, Katar, Libya, Cezayir, İran, Irak gibi yerler takip ediyor. İhracatımız başlarda Orta Doğu ağırlıklıydı. Son iki yıldır Avrupa ağırlıklı ihracat yapıyoruz. Orta Doğu’daki rekabet ortamı fiyatların kırılmasına sebep oldu, biz de bu sebeple ihracatımızı Avrupa eksenine kaydırdık. Avrupa’daki projelerin finans anlamında katma değeri daha fazla. Biz bugün Avrupa’ya ürün satıyoruz, dünyanın herhangi bir noktasında da ulaşılabilir olmak için çalışıyoruz. Ürünlerimiz kabul gördü. Doğru ve hatasız üretim yapıyor, hata olursa da hızla telafi edebiliyoruz. Bu yeterliliğimiz oluştuğundan dolayı kendimize güveniyor ve yurt dışında da tutuluyoruz. 

“BİZ TERZİYİZ; NE İSTENİRSE KESER, BİÇER VE TESLİM EDERİZ”

Haber Asansörü: Kullanıcılar neden sizin ürünlerinizi tercih etmeliler? 

İbrahim Yılmaz: Biz kendimizi bir terzi gibi kabul ediyoruz. Her şeyi yapabiliriz. Bize gelen projeyi biz nasıl isteniyorsa o şekilde yapabiliriz. Bu yüzden bizim artımız, standart ürünün dışına çıkabiliyor olmamız. Biz terziyiz; bizden ne istenirse ona göre keser, biçer ve kalıbına uygun çıkartarak teslim ederiz noktasındayız. Bu durum bizim kabul görmemiz noktasında önemli avantajlar sağladı. Teknik alt yapı olarak yapamayacağımız bir şey yok. 

İHRACATTA HEDEF PAZAR AVRUPA 

Haber Asansörü: Gelecek beş yıllık hedefleriniz nelerdir? 

İbrahim Yılmaz: İhracatımızın devamlılığını sağlayarak, yüzde 60 olan ihracat hedefimizi Avrupa geneline çevirebilmek. Şu anda ihracatımızın yüzde 40’ı Avrupa, yüzde 20’si Orta Doğu. Cirosal anlamda da beş yıl içerisinde ulaşmayı hedeflediğimiz noktalar var. 

Tüm bu şartları sağlarsak, şu anki yerimiz bu üretimleri sağlayacak yeterliliğe sahip olmayabilir. O noktada, yeni bir adres değişikliği daha yapmak zorunda olacağız. Şu an kapalı 2 bin 500, açık 2 bin 200 metrekarelik yerimizi minimum 5 bin metrekare kapalı alana dönüştürmeyi planlıyorum. Beş yıl içerisinde yapmamız gereken bir oluşum var. Ben bir terziyim, her şeyi yapabiliyorum ve burada yapamadığım hiçbir şey kalmasın istiyorum. 

“FİYAT REKABETİ BİZİM İÇİN BİR ÖLÇÜ DEĞİL”

Haber Asansörü: Satış ve pazarlama ağında karşılaştığınız sorunlar nelerdir? 

İbrahim Yılmaz: İç piyasa koşullarında yaşanan rekabet koşulları maalesef önemli bir sorun. Yaklaşık bir yıl içerisinde ham madde fiyatları korkunç seviyelerde arttı. Bazı projelerden veya bazı firmalardan fiyat odaklı teklifler geliyor olması güven sorununu ortaya çıkarıyor. 

Bizi fiyat üzerinden kabul ettirmeye çalıştıklarında her zaman geri durduk. Çünkü fiyat hiçbir zaman önceliğimiz olmadı. Önceliğimiz, ürünümüzün kabul edilebilirliği oldu. Fiyatımızın bundan sonra değerlendirilmeye alınması lazım. Bize, “Sizin fiyatınız şu firmaya göre yukarıda” dediklerinde çizgimizi her zaman koruduk. Bu gelişmeleri kendimize referans almıyoruz. Her ürünün kendisine göre bir alıcısı olur. Biz mümkün olduğu kadar iyi iş yapma çalışıyorsak, o işin hakkını verebilecek firmalara ulaşmaya çalışıyoruz. Elbette bu gün geçtikçe zorlaşıyor. İç piyasanın daralmasından dolayı rekabet artıyor. Yine de terzi oluşumuzdan dolayı fiyat rekabetinin üstesinden geliyoruz. 

Yaptığımız iş çok değerli. Biz kullanılan malzemenin kalitesinden taviz vermiyoruz. Diğer firmaların yaptığı fiyat rekabeti bizim için bir ölçü değil. Marka bilincimiz kalite odaklı gelişti. 

UKRAYNA’DA FUTBOL TAKIMINA SPONSORLUK 

Haber Asansörü: Ukrayna’da Şçıretz futbol takımına sponsor oldunuz. Neden? 

İbrahim Yılmaz: Yaklaşık dört senedir Ukrayna ile yoğun temas hâlindeyiz. Ukrayna’da inşaat sektöründe ciddi bir yapılaşma var.  Biz her gittiğimizde farklı bir algı oluştu ve her gittiğimizde daha çok yere temas etmeye başladık. Daha önceki çalışmalarımızdan kaynaklı da Ukrayna’da ismimiz kabul görmeye başladı. İlişkilerimizin gelişmeye başlaması bizim için olumlu etkiler yarattı. Bir inşaat firması bize amatör futbol takımı olduğunu söyledi. Takıma sponsor olmamız teklif edildi, biz de seve seve kabul ettik. Tamamen spontane gelişti. Şçıretz aracılığı ile Teori Mühendislik Asansör markasını orada daha çok tanıtmak istedik. Olumlu geri dönüşler kazandık ve güzel bir algı oluşturduk. 

CİROYU DEĞİL, ÜRÜN ADEDİNİ REFERANS ALIYORUZ

Haber Asansörü: COVID-19 pandemisi ticaretinizi olumsuz etkiledi mi? 2021 yılında hedeflediğiniz satış rakamlarına ulaşabildiniz mi? 

İbrahim Yılmaz: 2020 yılı COVID-19 kaynaklı sancılı bir süreç oldu. İş yoğunluğumuz ve dolayısıyla ciromuz bu süreçten etkilendi. Buna rağmen, 2021 yılına iyi bir başlangıç yaptık. Ciro bizim için referans değil, ciro ham maddenin getirdiği katma değerle artmış olabilir. Biz, her yeni yıl, bir önceki yılda ürettilen ürün adedinin üzerine çıkmayı hedef koyuyoruz. Bu yıl bu anlamda çok artıya geçtik. Bunun payının çoğunun ihracat olması bizi keyiflendiriyor. 2022 yılında bundan çok daha iyi seviyelere geleceğiz. Daha hareketli günler geçireceğimize inanıyorum. 

SORUNLU FİRMALAR ELENEREK OTOKONTROL OLUŞTURULMALI

Haber Asansörü: Meslektaşlarınıza vermek istediğiniz bir mesaj var mı?

İbrahim Yılmaz: Yeterliliği olan, alt yapısı olan kişilerin bu sektörde iş yapması gerektiğine inanıyorum. “Az olsun, benim olsun” mantığı ile bu iş yapılmaz. Bu işler güç birliği ile yapılacak işlere dönüştü. Her firma farklı alternatifler arama yoluna gitti. Dağılmak yerine birleşme, bütünleşme zamanı. Ortak çalışma zamanı. Başka firmanın müşterisine gidip onun fiyatını kırmak zamanı değil. Firmaların ortak bir akılla, sorunlu firmaları eleyerek otokontrol yapması lazım. Çünkü bunu yapmayarak bir sonraki aşamada kendini riske atıyor. Sektörün bu sıkıntısını düzeltecek olan üreticiler ve pazarlama yapan satış firmalarıdır. Montaj firmaları sektörü düzeltemez ama üretici ve satış firmaları yere doğru adımlarla basarlarsa, ticareti doğru yönetirlerse montaj firmalarını doğru kanalize ederlerse hem fiyat politikaları olarak hem finansman olarak aradaki montaj firmaları da müteahhite gittiğinde o doğrultuda gidecekler. Ama imalat firmaları veya satış firmaları ne kadar toleranslı davranırsa, aldıkları krediyi taahhüt firmaları müteahhite gidip aynı şekilde aktarıyorlar. Burada kaybeden taahhüt firmaları, üretim firmaları. Ham maddeci ve müteahhit ise kazanıyor. Biz taahhüt firmalarıyla beraber bu bocalamanın içerisinde birbirimizi yorup kavga edecek pozisyonlara geliyoruz. O yüzden ticaret doğru yapılmalıdır.