“Bir sonraki hedef; 2 bin metrelik yatay asansör”

EAS Asansör Yönetim Kurulu Başkanı Özcan Toprak:

“Bir sonraki hedef; 2 bin metrelik yatay asansör”

Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından hazırlanan Cennet Cehennem Ören Yeri Cennet Obruğu Asansör Projesi, EAS Asansör tarafından geçtiğimiz günlerde tamamlandı. Hem konumu, hem de iklimsel sebeplerle çok zor koşullarda tamamlanan proje, titiz bir çalışma sonucunda alanında önemli bir ilke imza attı. Konunun detaylarını EAS Asansör Yönetim Kurlu Başkanı Özcan Toprak anlattı..

“Proje 14 kişilik bir ekip ile bir buçuk ayda monte edildi”

Cennet Cehennem projesine başlama süreciniz nasıl gelişti? Proje için kaç kişilik bir ekiple çalıştınız ve ne kadar sürede tamamlandı?

ÖZCAN TOPRAK: Mersin’in Silifke ilçesi Cennet obruğu içinde bulunan Meryem Ana Kilisesi turizm açısından büyük önem arz etmektedir. Projenin yapıldığı yer olan Cennet Obruğundaki kiliseye proje öncesinde sadece merdivenle ulaşım sağlanmaktaydı. Cennet obruğuna inmek isteyen bir kişi yaklaşık olarak 450 basamak inerek obruk içerisindeki kiliseye ulaşım sağlayabiliyordu. Derinliği 75 metre olan obruğa inmek sağlıklı ve genç bireyler için bile zorlayıcıydı. Bu durum özellikle yaşlı ve engelli bireyler açısından da önemli bir sorun teşkil ediyordu. Bu zorlayıcı durum obrukların turistik potansiyelini de azaltıyordu. Tüm bu sorunlar ortaya bir asansör ihtiyacını ortaya çıkarmıştır. Tasarımı yapılan asansörün kurulumu için EAS Asansör tarafından projeye 2 aylık bir kurulum süresi planlandı. Projeye EAS Asansör tarafından bir proje yöneticisi iki makine mühendisi ve teknik personeller dahil olmak üzere 14 kişilik bir ekip katıldı. Proje planlanan 2 aylık kurulum süresinden 15 gün erken bitirildi.

ASANSÖRÜN TEKNİK ÖZELLİKLERİ NELER?

Asansörün alt yapısından ve teknik özelliklerden bahseder misiniz?

ÖZCAN TOPRAK: Cennet obruğuna yapılan asansörümüz 1125 kg 15 kişilik bir kapasiteye sahip. Nominal güç değeri 22 kW olan asansörümüzün hızı 2 m/s ve askı sistemi 2:1’dir. Projede asenkron dişlisiz motor tercih edildi. Kurulumu yapılan asansörün seyir mesafesi 62 metre olup durak sayısı 2’dir. Seyir mesafesinin yüksek olmasından kaynaklı 6 adet kurtarma kapısı kullanılmıştır. Kamu tipi olan asansörümüz için anti vandal sistemler kullanılmıştır.  Projede 2.5 metre yüksekliğe sahip panaromik kabin tercih edilmiştir. Kabinde sağ ve karşı duvarda 6+6 lamine cam kullanmış ve ayna paslanmaz çerçeve tercih edilmiştir. Kabinde diğer duvarlar için satine paslanmaz ve ayna paslanmaz detaylar tercih edilmiştir. LED spot ışıkları, interkom sistemi, acil durum aydınlatması, havalandırma, klima, aşırı yük ikazı, görsel konum göstergesi gibi bir çok ürün standart olarak uygulanmıştır. Projede ayrıca 2 panel merkezi cam kapılar kullanıldı. Makine konumu üstte olup, kuyu dibi ölçüsü 2.35 metredir.

“Asansör ile projenin turistik potansiyeli arttı”

Asansör kullanıcısı açısından baktığınızda, bölgeye nasıl bir kolaylık sağlayacak?

ÖZCAN TOPRAK: Cennet obruğu asansör projesi ve obruk etrafındaki çevre düzenlemesinin bitmesinin ardından bölgenin turistik potansiyeli ciddi anlamda arttırdığı görüldü. Bölgeye giden turistler obrukları sadece üstten incelemek yerine obruktaki kiliseyi incelemek için obruğa inmeye başladılar. Ayrıca eskiden obruklara inmek için yoğun çaba sarf eden bir insan herhangi bir sağlık problemi yaşadığı zaman bölgeye gelen ekipler de hastayı bölgeden almak için yoğun çaba sarf ediyor ve bu durumlar insan sağlığını ciddi anlamda etkiliyordu. Bu gibi problem çözüme kavuşmuş oldu. Şu anda ciddi turist çeken bölgede kurulumu yapılan asansör her seferinde tam yük alarak taşıma yapmakta ve neredeyse hiç durmadan çalışmaktadır.

“Projede en büyük zorluklar iklimsel anlamda yaşandı”

Proje yapımında karşılaştığını en büyük zorluklar neler oldu?

ÖZCAN TOPRAK: Projenin konumundan ötürü yaşadığımız en önemli zorlukların başında iklimsel olaylar gelmektedir. Yazın bölgede sıcaklıklar 45 dereceyi bulmaktadır. Asansördeki yüksek sirkülasyonu da göz önüne alınca tüm bunlara uygun komponentlerin seçimi, üretimi ve tedariği projedeki büyük zorluklardan bir tanesiydi. Ayrıca şiddetli yağış da görülen bölgede şiddetli rüzgarlar da zaman zaman kendisini göstermektedir. Asansör kuyusuna sıvı geçişini engellemek projedeki diğer bir zorluktu.

“Bir sonraki hedef; 2 bin metrelik yatay asansör”

Kendi alanında ilk olması özelliği ile öne çıkıyorsunuz, devamında bu tür projeler var mı planlanan?

ÖZCAN TOPRAK: Bu tür projeler her zaman daha büyük projeleri bizlerle buluşturuyor. Yakın zamanda 2 bin metrelik bir yatay asansör projemiz var ancak ilerleyen tarihlerde netlik kazanacak. Şu anda projelendirme ve buna bağlı maliyet analizlerini yapıyoruz. Yurtdışı ve yurtiçerisinden birkaç firma ile iş birliği halindeyiz. Maliyet analizlerini de sonuçlandırdıktan sonra alternatif taşıma araçlarıyla bir kıyaslama yapıp fayda maliyet ölçeğinde en verimli seçimi yapmayı hedefliyoruz. Bunun dışında cennet obruğuna yaptığımız asansörün benzerlerinin uygulanabileceği çeşitli turistik yerler mevcut, buralardan da talepler geliyor. Gizlilik gereği projeler tam netlik kazanmadan çok fazla detay veremiyoruz. Tamamlamış olduğumuz bu proje sadece bize değil diğer tüm üretici firmalara örnek teşkil edecek çok önemli bir çalışma, bu yüzden bu tür projelerin sayısının yakında artacağını düşünüyoruz.

EAS Asansör Hakkında

Ali Toprak / EAS ASANSÖR Yurt Dışı Satış Ve Operasyon Müdürü

EAS Asansör 1979’dan bu yana müşteri ihtiyaçlarını karşılayacak özelliklerde asansör, yürüyen merdiven ve yürüyen yol projeleri yapmaktadır. Ürün yelpazesinde otel, ofis, konut ve alışveriş merkezlerinde kullanılan ticari tip cihazların yanı sıra üniversiteler, hastaneler gibi kamu kuruluşlarında kullanılan kamu tipi cihazlar da yer almaktadır. Operasyonlarımızın önemli bir diğer bölümünü ise periyodik bakım, tamirat ve modernizasyon hizmetleri oluşturmaktadır. Mersin merkezli kurulan EAS Asansör yıllar içerisinde büyümesini ve istikrarını sürdürmüş yurtdışına hizmet ihracatı yapar hale gelmiştir.

Cennet ve Cehennem Obrukları Hakkında

Cennet ve Cehennem Obrukları, Mersin’in Silifke ilçe merkezine 25 km mesafede, antik Narlıkuyu Limanı’nın 2 km kuzeybatısında bulunan Hasanaliler mahallesinde yer alıyor. Bir yer altı deresinin oluşturduğu kimyasal erozyonla, tavanın çökmesi sonucu meydana gelmiş doğal (obruk) oluşumlardır.

Doğal yollarla oluşmuş iki doğa harikasından biri olan elips şeklindeki Cennet Obruğu’nun ağız kısmının açıklığı 250 x 110 metredir. Derinliği 75 metre olan oluşumun taban kısmının güney tarafında ise 200m uzunluğunda ve en derin noktası 135m olan büyük bir mağara girişi bulunuyor. Ayrıca mağaranın giriş kısmında dikdörtgen planlı, blok kesme taşlarla yapılmış küçük bir de kilise bulunmaktadır. Kilisenin giriş kapısı üzerindeki 4 satırlık kitabede, bu kilisenin 5.yy’da Paulus adında dindar bir kişi tarafından Meryem Ana’ya ithafen yaptırılmış olduğu yazıyor.

Cehennem Obruğu ise; Cennet obruğunun 75m kuzeyinde yer almaktadır. Ağız çapı 75×50 metre ölçülerindedir. Obruğun dış kenar kısımları iç bükey bir oluşuma sahip olduğundan cehennem çöküğüne inmek mümkün değildir. Cehennem obruğu 128 metre derinliğe sahiptir.

Etiketler: , , , ,

Yorumlar kapalı.